Biblioteket

Lesing på biblioteket
“Å lese er for hjernen hva mosjon er for kroppen.” Joseph Addison

Svendstuen skole arbeider vi for å få “en kultur for lesing og en lesende kultur”.

Vi ønsker å tilrettelegge for gode leseopplevelser, å gi elevene våre tilgang til god og variert litteratur og gi dem tid hver dag til å lese bøker de selv har valgt og vil lese. VI vil gi dem leselyst, og støtte opp om elevenes læring.

Vi gir elevene felles leseopplevelser ved at vi leser høyt for dem, samtaler om bøker, bruker skjønnlitteratur som utgangspunkt for samtale om temaer, har leseprosjekter om høsten og bokuker om våren. Vi er opptatt av at vi voksne skal være gode, lesende rollemodeller.

På biblioteket vårt finner du bøker i alle sjangre; spenning, fantasy, science fiction, grøssere, mysterier, vennskap, drama, forelskelser, humor, dagbøker, tegneserier, bildebøker, engelske bøker og faktabøker. FN-sambandet har laget et “bærekraftsbibliotek” med utgangspunkt i FN-s 17 bærekraftmål. Bøkene i “bærekraftsbiblioteket” har vi til utlån på biblioteket vårt.

Vi har en stor sofa hvor hele klassen får plass og hvor vi samles til høytlesing, bokprat og eventyrfortelling.

Visst er det magisk å bli tatt med på eventyrfortelling! I eventyrets verden kan alt skje! I eventyrets verden lærer vi om det å være menneske i vår virkelige verden!

Alle klassene har fast tid på biblioteket. I tillegg har vi noen “drop-in” timer hvor elever kan komme og låne.

Våre engasjerte bibliotekhjelpere fra 6. og 7.trinn hjelper til to storefri i uken. De lager bokutstillinger, anbefaler bøker, registrerer inn-og utlån, merker nye bøker, rydder og bidrar til at biblioteket er et godt sted å være.

Bibliotekarlærer

Hvor er biblioteket vårt?

Du går inn hovedinngangen og opp en trapp. Her treffer du biblioteklæreren fire dager i uken, mandag til torsdag fra 8.00 - 16.00

Foresatte er hjertelig velkomne til å komme til biblioteket.

Send en mail, så avtaler vi en tid.

Hvordan finne en god bok?

• Ikke døm boken etter omslaget
  • Les omtalen på baksiden, den sier noe om hva boken handler om
  • Se litt på sidene. Er boken illustrert? Er det luft mellom linjene?
  • Les gjerne første side i boken
  • Bruk 5 finger regelen for å sjekke om boken er passe for deg
  • Spør bibliotekaren om hjelp