Hovedseksjon

Strategisk plan

Vi har ambisjoner om å kunne gi alle elever muligheten til å yte sitt aller beste gjennom hele skoleløpet, og målsetningen er at elevene skal fullføre og bestå. Vi skal ha fokus på både faglig og sosial trivsel hos oss. Dette krever trygge og robuste elever og voksne. De ansatte på Svendstuen skole jobber systematisk med klasseledelse og inkluderende læringsmiljø for å kunne gi elevene en trygg og god skolehverdag. Et trygt skolemiljø er en forutsetning for at alle elever skal kunne yte sitt beste og få best mulig læringsutbytte. Svendstuen skole skal bidra til at elevene har motivasjon og lærelyst når de går fra barneskolen og over i ungdomsskolen. Vi skal jobbe sammen med foreldre for å inkludere alle elever i felleskapet – opplevelsen av tilhørighet i elevgruppen og det å være en betydningsfull del av fellesskapet er et viktig fokus for oss.

Elevundersøkelsen viser at mange trives på skolen på skolen, vi må fortsette å ha fokus på å jobbe for et trygt skolemiljø både med forebygging og støtte til de som trenger hjelp i det sosiale samspillet i skolehverdagen.

 

Vi skal i 2024 ha fokus på undervisningsplanlegging, læreplanarbeid, vurderingspraksis og økt kompetanse i kritisk tenkning og refleksjon. Vi skal ha tilpassede kurs innenfor IKT, og heve kompetansen i lærergruppen. Vi skal arbeide videre med å utvikle og tolke innholdet i læreplanen, i dette arbeidet skal også profesjonsfellesskapet styrkes og videreutvikles. Læreplanen setter fokus på holdninger og verdier som Svendstuen skole er opptatt av å leve opp til. Elevene skal oppleve mestring og utfordring i skolehverdagen, slik at elevene kan utvikle seg ut fra sine forutsetninger. De skal lære å samarbeide og utvikle evne til medvirkning, utforskende og kritisk tenkning.

 

Skolens tiltak er laget i samarbeid med tillitsvalgte og lærere. Lærerne har vært involvert både gjennom plangruppen og trinnvis og hele personalgruppen. Representanter fra FAU har fått mulighet til å kommen med innspill og spørsmål gjennom Driftsstyret.